Thuiswerkregeling

Hoe is het straks als we weer naar kantoor mogen? Deels weer werken vanaf kantoor, maar ook zeker enkele dagen thuis. Een grote vooruitgang in het flexibel werken, en velen kijken uit naar deze combi. Veel positieve geluiden horen wij bij organisaties en ondernemingsraden. Nu is de vraag hoe de regelingen waarin kantoor gecombineerd wordt met thuiswerken, er echt uit gaan zien. Het klinkt eenvoudig, maar ook bij deze variant van het thuiswerken zullen er weer uitdagingen zijn. In dit artikel een blik vooruit welke dat kunnen zijn.
Hybride werken, thuiswerkregeling, flexibel werken. Bij iedere organisatie met kantoorwerk en waar thuiswerken nu de norm is, wordt erover gesproken. Uiteraard op dit moment i.v.m. de corona maatregelen, maar vooral ook hoe het in de toekomst zal zijn. Hoe ziet het er straks uit als we weer terug naar normaal mogen? Diverse theorieën worden besproken en elke organisatie zal zijn weg hierin vinden. En natuurlijk een goede reden om met mooie termen te komen voor deze nieuwe manier van werken. Hybride werken is de term die ik de laatste weken veel heb gehoord.
Het is inmiddels duidelijk dat veel bedrijven open staan voor thuiswerken, ook als we weer naar kantoor mogen. De kwestie van gebrek aan vertrouwen is er inmiddels niet meer, men weet nu dat thuiswerken mogelijk is. Ook kan iedereen inmiddels online vergaderen en zijn er veel nieuwe tools om online werken te vergemakkelijken en leuker te maken. Verder kent elk huis nu wel een werkplek. Veel bezwaren die er dus waren zijn er niet meer.

Toch zullen er ook uitdagingen zijn en een rol aan de OR om kritische vragen te stellen bij de regelingen zodat het ook echt kan werken in de praktijk.

1. Het verdelen van de mensen over de dagen
Hoe verdeel je de mensen op kantoor evenredig over de dagen om voordeel te behalen met een kleiner kantoor? De favoriete thuiswerk/ parttime dagen waren altijd al de woensdag en de vrijdag. De standaard vergaderdag was de maandag. Hoe ga je dit straks eerlijk verdelen? Je kunt bijvoorbeeld denken aan vaste dagen voor een team, dat klinkt als een goede manier om de dagen eerlijk te verdelen. Denk dan ook een stap verder: hoe werkt het bijvoorbeeld als je op meerdere projecten werkt, team overschrijdend? En zit er in elk team niet een parttimer die dan dus toch niet op de vrijdag kan komen?

2. Flexplekken op kantoor
Als er minder mensen per dag naar kantoor gaan, is een kleiner kantoor een mooie stap. En hoe gaat dit werken? Grotere organisaties werken al langer met flexplekken, waar je wisselende verhalen over hoort. Je eigen gekozen plek met je eigen spullen is voor veel mensen wel fijn. En degene die dan als eerste op kantoor is, heeft dan ook de fijnste plek. Maar hoe is dat dan voor iemand die onder het mom van flexibele werktijden eerst de kinderen naar school heeft gebracht? Die kan dan de pineut zijn als het aankomt op een fijne werkplek.

3. Online vergaderen vanaf kantoor
In mijn optiek is een groot deel van het succes van het thuiswerken te wijten aan het feit dat iedereen thuis zit. Niemand mist de onderlinge gezelligheid of een gesprekje tussen twee collega’s. Zodra straks een deel van de mensen op kantoor zit, en anderen thuis, kan dit lastiger worden. Hoe zorg je ervoor dat online vergaderen net zo succesvol wordt en dat iedereen óf samen op kantoor zit óf achter zijn eigen laptop? Denk hier met elkaar over na!

Dan nog even over de terminologie
Zoals al gezegd, hoor ik veel mooie termen voorbijkomen voor de nieuwe manier van werken; hoe hipper hoe beter. Maar vraag je wel af wat een regeling echt inhoudt, of die wel voldoet aan de term. Hybride werken lijkt naar mijn mening veel op ‘Het Nieuwe Werken’ dat jaren geleden al geïntroduceerd is. Dit houdt simpelweg in dat je werkt op de plek en tijd die jou uitkomt. Dus los van uren, vaste kantoor- of thuiswerkplekken en resultaat gericht. Bij Het Nieuwe Werken dachten wij allemaal aan werken vanuit leuke koffietentjes, nog wat werk doen als de kids in bed liggen en misschien eens vanuit een hangmat werken. Wie had gedacht dat de introductie hiervan gepaard zou gaan met thuisscholing, werken vanuit je kledingkast en dat het hoogtepunt van je werkweek de coffee to go is op de hoek van de straat. Dus een term kan nog zo mooi en hip zijn, blijf kritisch of deze term de regeling echt dekt.

Zorg voor een goede regeling die werkt voor iedereen
Het punt is in ieder geval dat je goed moet kijken wat de regeling inhoudt. Veelal verwacht ik dat er gewoon een goede thuiswerkregeling komt. Dus een regeling waarmee je bijvoorbeeld 2 of 3 dagen vanuit huis kunt werken, en met je team of projectgroep vaste afspraken maakt wanneer je wel op kantoor komt. Bij het afspreken van zo’n regeling is het dus belangrijk te kijken naar meer dan de mogelijkheid om thuis te werken. Denk aan bovenstaande punten, maar ook aan cultuur, gezelligheid en de wijze van leidinggeven. Alles dient te passen bij de regeling die wordt gekozen. En een mooie taak die je dus hebt als OR om hierop invloed te hebben en natuurlijk in te stemmen volgens artikel 27 WOR.

Een ondernemingsraad oprichten? OR-verkiezingen organiseren?
Of is er net een nieuwe OR gekozen en wil je direct goed van start?
Wij helpen je graag verder!

Contact