5 tips om werkdruk tegen te gaan als OR lid

Werkdruk wordt door veel OR leden genoemd als uitdaging in het OR-werk.

Onder werkdruk wordt verstaan dat je structureel het werk niet binnen de gestelde tijd kan uitvoeren. Bij OR-leden wordt het OR-werk combineren met het normale werk vaak als lastig ervaren. Het gevoel heerst dat zij veel ballen tegelijk moeten hooghouden. Herken jij dat ook? Je neemt naast je drukke baan extra verantwoordelijkheden op je vanuit de OR, terwijl het werk gewoon doorgaat. Te veel taken, te weinig tijd. Wij geven je 5 tips om werkdruk tegen te gaan als OR lid.

 

1. Inzicht in jouw taken

Bewust zijn van de taken die niet binnen de gegeven tijd passen, is de eerste stap om grip te krijgen op de werkdruk. Maak een lijst van alle taken die je uitvoert in jouw gewone werk en als OR lid. Noteer erbij hoelang je ergens mee bezig bent. Wellicht kom je erachter dat je onnodig veel tijd besteed aan onbelangrijke taken of dat je belangrijke taken op het verkeerde moment aan het doen bent.

2. TO DO en DUMP lijst

Vaak geeft nadenken de hoeveelheid taken die je hebt, al meer druk dan het uitvoeren van de taken zelf. Maak daarom eens een realistische TO DO lijst met max. 5 items met de belangrijkste 3 taken bovenaan. Als je daarmee klaar bent, kan je tevreden zijn en een nieuwe lijst maken. Als je merkt dat er tijdens het werk er af en toe kleine onbelangrijke taken in je opkomen, schrijf die van je af op de dumplijst. Dan zijn ze uit het hoofd en kan je betere focus houden op belangrijke taken.

3. Zet het op de OR-agenda

Maak met jouw OR-collega’s bespreekbaar hoe jullie het gewone werk en OR werk combineren. Juist jouw OR-collega’s kunnen helpen om een oplossing te bedenken aangezien ze in hetzelfde schuitje zitten. Deel bijvoorbeeld tips met elkaar, zorg dat taken eerlijk verdeeld worden en houd rekening met drukke periodes van elkaar.

 4. Afspraken maken en vasthouden

Volgens de WOR heb je recht op de tijd die redelijkerwijs nodig is voor het OR werk (artikel 18, lid 3, WOR) en mag je niet worden benadeeld omdat je in de OR zit (artikel 21, WOR). Als je hier duidelijke afspraken over hebt gemaakt met de bestuurder en jouw leidinggevende, zorg dan ook dat dit wordt nageleefd. Door het werk bijvoorbeeld ook daadwerkelijk in te plannen in je agenda weet iedereen dat je die tijd daaraan besteed. Ook fijn dat het dan niet tussendoor hoeft te worden gedaan, maar je er rustig voor kan zitten.

5. Vertel collega’s wat je in de OR doet

Zoals hierboven genoemd, is het belangrijk dat je heldere afspraken maakt maar net zo belangrijk zijn jouw directe collega’s. Het is fijn als zij begrip hebben voor de tijd die jij aan de OR besteed, zeker als de werkdruk op de hele afdeling toeneemt door jouw uren voor de OR. Deel daarom wat je doet in de OR, dit kan in algemene zin vaak prima zonder de geheimhouding te schenden. Deel thema’s, wat je doet in een vergadering en welke successen je boekt. Zo weten ze tenminste dat al die vergadertijd ook echt ergens toe leidt.

Wil je nog meer handvatten krijgen dan onze ‘5 tips om werkdruk tegen te gaan als OR lid’, om beter om te gaan met de werkdruk die je ervaart als OR lid? Neem dan eens contact met ons.

Wil je als nieuwe OR gelijk een goede start maken? Of ga je een OR oprichten?
Wij helpen je graag verder!

Contact
TRAINIAC