Marketing in de OR: Verkiezingen voor de deur!
De verkiezingen voor de ondernemingsraad komen eraan.
Een spannend moment, want je wilt dat er voldoende kandidaten zijn voor een nieuwe OR en dat er ook genoeg diversiteit is om het bedrijf goed te vertegenwoordigen. Toch worstelen veel OR’en met dezelfde vraag: Hoe zorgen we ervoor dat collega’s zich kandidaat stellen én ook gaan stemmen? Het antwoord? Marketing.
Waarom marketing voor de OR?
Een ondernemingsraad is geen commercieel bedrijf, maar het heeft wél iets te verkopen: invloed in de vorm van medezeggenschap en een leerschool voor ieder die opzoek is zichzelf verder te ontwikkelen. Als OR draag je bij aan het goed functioneren van het bedrijf op economisch gebied (de groene cijfers) en sociaal gebied (blije collega’s). Maar als niemand weet wie je bent of wat je doet, dan blijft de invloed beperkt. Daarom is zichtbaarheid essentieel—voor draagvlak én voor de aantrekkingskracht van het OR-werk.
Stap 1: ‘Bezint eer ge begint’
Voordat je een boodschap naar buiten brengt, moet je eerst goed nadenken over wat je eigenlijk wilt zeggen. Denk na over:
- Waarom is het belangrijk dat er een ondernemingsraad is?
- Wat heeft de OR de afgelopen tijd bereikt?
- Hoe kunnen collega’s meedoen of meedenken?
- Wat levert deelname op voor een kandidaat? (Persoonlijke ontwikkeling, netwerken, invloed…)
Tip 1: Maak de boodschap menselijk. Geen formele beleidstaal, maar verhalen en voorbeelden. Op die manier maak je het makkelijker voor mensen om zich er iets bij voor te stellen en om zichzelf ook in die situatie te plaatsen.
Stap 2: Ken je doelgroep
Je collega’s zijn je “doelgroep”. En net als bij “echte” marketing, moet je weten:
- Wat vinden zij belangrijk in hun werk?
- Wat weten ze al van de OR?
- Hoe communiceren ze met elkaar (mail, intranet, appgroepen, koffiepraat)?
Tip 2: Wil je de jonge doelgroep bereiken? Spreek hun taal! Kladiladi, schenk een havercappu in en ga het gesprek met ze aan tijdens een lawa of leg ze meer uit over de OR tijdens vrijmibo onder het genot van een esma of spebi. En vergeet de biba niet!
Bonus: Laat jonge OR-leden aan het woord en leg op die manier uit hoe ook de nieuwste Gen-Z aanwinsten impact kunnen hebben op het bedrijf.
Stap 3: Kies de juiste manieren om je boodschap over te brengen
Zet verschillende kanalen in om je boodschap te verspreiden. Denk aan:
- Intranetartikelen: Verhalen van zittende OR-leden of een terugblik op behaalde successen.
- E-mailcampagne: Een serie mails met korte, krachtige boodschappen.
- Posters en flyers: Zet quotes of gezichten van OR-leden in de spotlight.
- Koffiekaartjes of kantine-placemats: Creatieve manieren om zichtbaar te zijn.
- Informele lunchsessies: “Kom met ons lunchen en stel al je vragen over OR-werk.”
- Video of vlog: Laat OR-leden in 1 minuut vertellen waarom zij zich verkiesbaar stelden.
TIP 3: Voorkom de valkuil om berichten te plaatsen op een medium wat niemand gebruikt of waarvan mensen een zucht slaken bij de gedachte ervan (‘’Niet wéér een email’’). Denk aan hoe jullie zelf graag benaderd worden met nieuws vanuit het bedrijf of nog beter, vraag het je achterban!
Stap 4: Vraag ambassadeurs
Betrek oud-leden, leidinggevenden of betrokken medewerkers als ‘ambassadeurs’ van de OR. Laat hen hun netwerk gebruiken om anderen enthousiast te maken.
Tip 4: Laat collega’s die positief zijn over de OR dat actief delen, bijvoorbeeld op tijdens een gezamenlijk overleg, Teams of in het personeelsblad.
Stap 5: Zet aan tot actie
Vergeet niet: het doel is participatie. Maak het dus makkelijk om:
- Je kandidaat te stellen (met een duidelijke call-to-action).
- Vragen te stellen (via een laagdrempelig contactpunt).
- Te stemmen (met reminders en uitleg over hoe en wanneer).
Tip 5: Een aftelkalender “Nog 5 dagen om je kandidaat te stellen!” of een ‘OR-stemwijzer’ is vaak net dat extra steuntje in de rug om mensen te herinneren aan de verkiezingen en om mensen te helpen hun keuze te maken.
Tot slot: Wees creatief, wees jezelf
Mensen stemmen op mensen. Dus laat de OR niet alleen als orgaan zien, maar als groep collega’s die zich inzet voor een betere werkplek. Authenticiteit wint altijd van formele slogans en een enthousiaste collega die goed kan vertellen waar de OR voor staat is nog altijd beter dan een poster bij het koffieapparaat.
Meer weten over marketing in de OR en hoe je dat het beste aan kan pakken? Neem contact met ons op! We denken graag mee met het vraagstuk waar jullie tegenaan lopen en zoeken naar een passende oplossing.
Anne de Wal ~ Trainer & Adviseur Medezeggenschap bij TRAINIAC
TRAINIAC is gespecialiseerd in OR trainingen, advies- en begeleidingstrajecten op maat en verhoogd daarmee de waarde van ondernemingsraden. Benieuwd wat we voor uw OR kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op.